ÅRETS RESA 2024, MED SPILLKRÅKAN

Torsdag 29 augusti
Gunbritt Nilsson

Så var vi igång med årets nationella Spillkråkeresa som denna gång går till Dalarna.

Som vi har längtat sen vi fick ta del av Evas och Therese fina program. Efter denna första dag kan vi konstatera att det är precis så trevligt och intressant som vi föreställt oss. Efter en god lunch på Siljansnäs hotell promenerade vi till Naturrum Dalarna. Vi tog del av information kring utställningen ”Skogen bortom träden” och tog sen alla trappsteg upp i tornet av lärkträd. Däruppe bjöds vi på en vidunderlig utsikt över Siljan och dess omgivningar.

Därefter tog vi bussen till Leksand och steg ombord på ångbåten Engelbrekt. Vi fick en härligt rofylld båttur med god mat, underhållning med sång och fiolspel och berättelser kring de byar vi passerade. Vi fick också möjlighet att kika in i maskinrummet och se hur eldaren matade ångpannan med ved. Efter tre timmar på Österdalälven återvände vi mätta och nöjda till vårt hotell. Ser nu med spänning fram mot morgondagens aktiviteter i Mora.

Gunbritt Nilsson

Fredag 30 augusti
Viktoria Byback

Dagens tur på resan gick till Mora. Augustivädret visade sig från sin bästa sida. Vi fick flera guidade turer och blev fascinerande av de intressanta historierna i Zorns fotspår. De otroligt fina målningarna i Zornmuseet gjorde verkligen intryck tillsammans med sin historia.

Zorngården, där Anders och Emma Zorn bodde, hade de ett mycket modernt hem, samtidigt som de värnade om, och samlade på, gamla prylar och kultur, som är en kulturskatt för eftervärlden.

Efter lunch promenerade vi till Zorns Gammelgård där det finns en av Sveriges finaste samling av äldre timmerhus, däribland det äldsta i landet från 1237. Vi fick också höra om dendrokronologi, en metod att datera träd.

Dagen avslutades med middag på hotellet och föreläsning om den stora pågående omarronderingen som pågår i Dalarna från alla småskiften och lite vacker musik på spilåpipa. Och som lite extra piff på denna dag/kväll fick jag se mitt livs första norrsken!

Tack för idag, ser fram emot en fin lördagsutflykt imorgon!

Lördag 31 augusti
Elisabeth Persson

Efter en solig morgon med god frukost lastades bussen och vi åkte iväg till Siljansfors försökspark. Där möttes vi av parkchef Ola Langvall och f d parkchef Christer Karlsson.

Ola tog oss med ut i skogen, visade olika fältstudier kring gallringsytor i tallbestånd. Han visade den tekniska utrustningen som idag mäter tillväxten var 10:e minut!

Vi besökte också ett försöksområde för blädning. Det blev en intressant och givande diskussion kring olika frågor.

Efter en trevlig lunch ute i solskenet var det dags för att träffa Christer som guidade oss genom skogsarbetets historia.

När vi kom till kolmilan hade vi turen att få se hur det aktivt fungerar med kolarjobbet.

Den tändes igår kväll och sköttes av tre gedigna kolare. Vi fick vara med om att milan började brinna på ett mindre område och följde hur de effektivt arbetade med att stoppa incidenten!

Christer tog oss med på en tidsresa och där vi fick följa hur skogsarbetarna bodde och levde under det senaste seklet. Vilken utveckling som skett under alla dessa år!

Vidare gick vi in i Skogsmuseet, där vi bl a fick se de olika markberedningsredskap som utvecklats genom åren. Efter Flottningsmuseet kom vi till den 7000 åriga tallen som hittats vid Mora flygplats. Bussen gick vidare till Hjulbäck och vi fick hälsa på hos Eva Åkerlund. Först hoppade badflickorna i Siljan medan resten av spillkråkorna gick på husesyn på den fantastiska gården! Vi bjöds på dryck och tilltugg och beundrade den vackra utsikten.

Ännu en härlig dag i spillkråkornas gemenskap.

Elisabeth Persson

Söndag 1 september
Viktoria Byback

Då var det sista dagen på denna fina och fantastiska årsresa till Dalarna.
Vi begav vi oss till Leksand och en guidad tur i kyrkan där vi bland fick höra att befolkningen i Dalarna var tidigt läskunniga, redan på 1600-talet.

Vidare till vackra Hildasholm med sin 2 hektar stora naturpark som blommade i alla färger. Där vi besökte de olika trädgårdsrummen. En avslutande lunch intogs på restaurang Korstäppan.

En mycket innehållsrik och välordnad resa och mellan alla föredrag, mycket snack och skratt!

Tack arrangörer och deltagare för att ni gjorde denna resa så minnesvärd!

Fler bilder från medlemmar

Var du med på resan och tog bilder som du gärna delar med dig av kan du skicka dessa till kontakt@travelproduction.se.